Cyklo soustředění na Kanárech

Posted: 20.3.2016 in 2) Trénink
  • termín 12. – 24.2.2016
  • ostrov Gran Canaria
  • 8členná výprava
    • skupina A:  já, Jan Rožek, Jiří Horký, Magdalena Čípová
    • skupina B:  Pavel Kutil, Jiří Valtera, Michaela Pajkrtová, Václav Vondrák
  • veškeré fotky:  ZDE

Zima bývá v České republice příliš dlouhá a cyklisticky nemilosrdná, a tak je potřeba si čekání na přívětivější podmínky trochu zkrátit a vyrazit někam za teplem na zimní/jarní cyklistické soustředění. Předloni to byla Mallorka, loni Chorvatsko a letos Kanárské ostrovy.

Kanáry se rozkládají na 7 ostrovech. Gran Canaria je rozlohou 3. největší, cyklisticky si troufám říct nejpopulárnější (potkali jsme zde např. profíky Kulhavého a Štěpánovou) a od Prahy je vzdušnou čarou vzdálen 3500 km, tedy cca 2krát dál a 2krát jižněji než Mallorka. Přesto cena letek není o moc vyšší.

Grand Canaria je téměř dokonale kulatý a připomíná jednu velkou sopku. Jeho poloměr je velký zhruba 25 km, což na první pohled není mnoho, ale věřte, že ani za 12 dní nestihnete ostrov projezdit křížem krážem. Hlavním důvodem jeho monstrózní kopcovitost. Rovinky si užijete pouze podél pobřeží a to taky ne všude. Čím více se budete blížit směrem ke středu ostrova, tím více budete stoupat. Uprostřed se nachází nejvyšší bod Pico de las Nieves se svými 2 tisíce metry nad mořem.

Z podnebního hlediska se ostrov dělí na 2 části, severní a jižní. Protože zde vítr i oblačnost fouká od severo, severo-východu, tak severní polovina je deštivější, o něco chladnější a je zde bujnější vegetace, zatímco jižní část je velmi suchá, teplá až vyprahlá. Právě průměrná denní teplota a minimum srážek je největším lákadlem a senzací ostrova (ani v zimních měsících nepadá pod 20 stupňů). Kromě jednoho jediného dne jsme jezdili krátký/krátký.

Na východní straně ostrova tu malinko zlobí vítr 🙂 Od hlavního města Las Palmas (severovýchodní cíp ostrova) až po Maspalomas (nejjižnější cíp) fouká dosti čerstvý vítr od severu. Norové (yr.no) sice ukazují vánek o rychlosti 3, 4 m/s, ale nenechte se mýlit. Ve skutečnosti tu fičí 13, 14 m/s a o nějakém opalování či koupání na proslulé pláži Playa de Inglés u Maspalomas si můžete v zimním období nechat jen zdát.

Jakmile ovšem přijedete do Maspalomas (turisticky nejnavštěvovanější místo, zázemí většiny cyklistů), tak vítr takřka žádný, sluníčko tu peče a je to velice příjemné. Navíc tu potkáte mnoho cyklistů, ke kterým se můžete přidat a nechat se „odvézt“ třeba až do Mogánu. Cestou na západ podél pobřeží narazíte nejdřív na Puerto Rico a o pár km dál ještě na Playa de Mogán. Obě městečka mají nádherné prosluněné pláže v zákrytu před větrem, v odpoledních maximech jsem tu naměřil 28° C ve stínu a 40 na sluníčku. Voda má 20° C, takže luxus!!

Chcete-li v zimních měsících vyrazit někam na kolo a zaručeně se při tom prohřát, tak Kanáry jsou nejlepší volbou. Takové teploučko nebývá na Mallorce kolikrát ani v březnu. Mějte ovšem na paměti, že jsou všude kolem kopce, dlouhé a často strmé kopce! Pokud tedy nejste zrovna profík a disponujete podobnou nebo nižší výkonností jak já (4 W/kg při ANP), tak doporučuji před odletem jednak něco najezdit (2 týdny příprav dosti pomůžou) a jednak nasadit na silničku tzv. kompakt kvůli lehčím převodům. Já měl nejlehčí 34/28, zaručený komfort. Jediné delší místo, kde to i přes tento super lehký převod malinko zabolelo, bylo při stoupání na Pico de las Nieves na východní straně ostrova na prostředním 5km úseku: La Pasadilla – Cazadores s 11% sklonem. Ještě teď se mi o těch rampách zdají noční můry 😀

Naše 8členná výprava byla ubytována ve Vecindariu (jihovýchodní část ostrova cca 15 km od Maspalomas) ve 2 moc pěkně zařízených apartmánech. První kilometry jsme většinou absolvovali směrem na Maspalomas, takže na rozjetí se silným větrem v zádech ideální. Škoda byla, že kromě 2. etapy, kterou jsme jako jedinou absolvovali všichni společně, jezdila jinak skupina B vlastní (jednodušší) trasy. Je teda pravda, že můj předběžný plán etap byl velmi optimistický (náročný). Spočíval v tom, že jsem chtěl na ostrově projet a navštívit co nejvíce různých míst a pokud možno se vyhnout neustále se opakujícímu rovinatému pendlování mezi Maspalomas a Mogánem. I přes tu obtížnost ho moje skupina A až na 2 tréninkové dny (horší počasí) absolvovala kompletně celý. Víceméně jsme oproti plánu přišli jen o Artenaru (jednalo by se o velmi těžkou etapu) a okolní cesty.

Jediná rovinka, pominu-li její vlnky, která se na ostrově nachází v dosahu, je od Telde, přes Vecindario, Maspalomas až do Playa de Mogán a měří 75 km. K tomu se dá namotat dalších rovinatých 12 km údolím pod Sorii a zpět a to samé údolím pod Palmitos. Oběma směry dohromady nám rovinky narostou na 200 km, vše ostatní jsou kopce, kopce a zase kopce.

Oproti Mallorce je tu mnohem vyprahlejší půda, nicméně i skaliska mají něco do sebe. Místy jsem si připadal jako v Grand Canyonu nebo v PC hře Half-Life (obzvláště pod přehradou před Údolím slz), úplně jiný svět! Silnice jsou na Gran Canarii ve velmi kvalitním stavu a to až dejme tomu do 1000 m n.m. Pak ta kvalita bývá různá nicméně dostatečná a to až na jedno vysokohorské místo: celá silnice GC-150. Směrem dolu do Cruz de Tejeda si sjezd moc neužijete.

Datum Poznámka Délka Převýš. Čas v sedle Km/h Tepy Garmin / Strava
 12.2.  Telde (rozjetí)  63,3  937 2:36:50 24,2 130 / 177 ZDE / ZDE
 13.2.  Palmitos, Mogán 132,6 1752 5:12:50 25,4 127 / 167 ZDE / ZDE
 14.2.  Pico (vrchol ostrova) 132,6 2892 5:43:25 23,2 135 / 172 ZDE / ZDE
 15.2.  Soria, Mogán 131,5 2119 5:03:20 26,0 133 / 182 ZDE / ZDE
 16.2.  Volno – Maspalomas
 17.2.  Údolí slz 150,2 3150 6:02:29 24,9 136 / 180 ZDE / ZDE
 18.2.  Santa Lucia  52,6  895 2:00:05 26,3 135 / 181 ZDE / ZDE
 TTT do Maspalomas  45,2  401 1:26:06 31,5 134 / 179 ZDE / ZDE
 19.2.  Volno – Las Palmas
 20.2.  Maspalomas + okolí 135,2 2105 5:16:21 25,7 134 / 183 ZDE / ZDE
 21.2.  Pico, Tejeda, Mogán 148,4 3204 7:02:58 21,1 132 / 176 ZDE / ZDE
 22.2.  Teror, Bandama 134,4 2609 5:56:52 22,6 117 / 156 ZDE / ZDE
 23.2.  Kolem ostrova 207,8 3813 7:41:20 27,0 132 / 168 ZDE / ZDE
 24.2.  Volno – balení
Celkem   1333,8 23877 54:02:36 24,7

Asi nemá smysl popisovat etapu po etapě, ačkoliv některé by jistě stály za podrobný report. Stručný popis ke každé z nich najdete v tabulce na Garminu (i jako nepřihlášený), popř. na Stravě (pouze jako přihlášený). Určitě ovšem doporučuji:

  • projet si stoupání nad Mogánem alá druhá Sa Calobra
  • vystoupat na Pico de las Nieves nejlépe přes San Bartolomé (od Maspalomas či z Vecindaria)
  • zavítat do Údolí slz, jedná se o velmi těžké a dlouhé stoupání s překrásnými scenériemi. Když jsem vyjel na vrchol, měl jsem skutečně slzy na krajíčku, ne ani tak z fyzického vypětí, jako spíš z dojetí. Endorfíny stříkaly na všechny strany, jaká to byla nádhera! Následná epesní vyhlídka na ostrov Tenerife, orgie! Za mě nejkrásnější etapa! Ovšem sjíždět tuto cestu na silničce bych nechtěl – nekvalitní asfalt.
  • navštívit vyhlídku na široké okolí u kráteru Bandama (severně kousek od Telde)
  • nebát se severní části ostrova, např. San Mateo, Teror. Prší tu sice častěji ale rozhodně ne každý den 😀 Kopce jsou tu pozvolnější a přírodě se tu daří

Za sebe mohu říct, že Kanáry jsou skvělou destinací pro zimní/jarní cyklo-dovolenou. Celkově se mi tu moc líbilo, plný pozitivních emocí i zážitků! Tímto moc děkuji Honzovi za veškerou organizaci (doprava, ubytování). Vegetace tu sice není tak pěkná jako třeba na Mallorce, na 2. stranu jsou tu jiné zajímavé monumenty k vidění a hlavně to teplo! To považuju za největší bonus. Odjet si v lednu, v únoru uprostřed našich mrazů takhle za sluníčkem … to je naprostá bomba!

Mít větší finanční i dovolenkový rozpočet, tak si příští rok v lednu střihnu 2 týdny na Kanárech a v březnu pak ještě Mallorku 🙂 Ideální stav! Nicméně jsem realista, takže se budu rozhodovat buď mezi těmito dvěma lokalitami a nebo zvolím opět něco nového – Španělsko či Kypr.

Komentáře
  1. Luboš píše:

    Ahoj Martine. Zvažuju teď na přelomu ledna a února na 14 dní Kanáry. Všechno je mi celkem jasné, jen by mě zajímalo, jestli jste si kola vezli nebo půjčili a jestli myslíš, že Maspalomas je nejlepší výchozí místo. Díky
    Jinak přeju hodně úspěchů v roce 2018.
    Luboš

    • Schuminier píše:

      Ahoj Luboši, tak to ti tak trochu závidím. Kanáry byly a jsou do dneška mou nejlepší dovolenou. Kola jsme si vezli v krabicích jako speciální zavazadlo. Tenkrát jsme měli štěstí a nemuseli jsme si za to připlácet. Nyní je standardní sazba 50 euro za jednu krabici (ve které tedy můžou být naskládané i dvě jízdní kola) za jeden let. Je potřeba se podívat na přepravní podmínky letecké společnosti a zároveň si zarezervovat to místo v letadle pro takovou krabici, je to jistota. Pokud jde o výchozí místo, tak opravdu Maspalomas je nejvhodnější ze všech. Ať se daří a užij si dovolenou. Martin

      • Luboš píše:

        Díky, Martine. Na 14 dní se asi fakt vyplatí kolo vzít sebou a připlatit 60 EUR za jednu cestu (půjčovné vychází kolem 20 EUR na den). Jen s takovým zavazadlem je jistější vzít přímý let se SmartWings, což vychází dráž. Takh mi to spíš vychází, že vezmu kolo svoje. Snad to nakonec vyjde. Měj se. Luboš

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s